Wednesday, February 2, 2011

Curi Minyak


Dua dipenjara 10 tahun, 21 sebatan

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

ABDULLAH Mat Daud (menutup muka dengan tangan) dan Mohd. Azrul Aswaar Mohd. Shafie dibawa keluar untuk melihat barang kes ketika dihadapkan di Mahkamah Sesyen Alor Setar, semalam.

ALOR SETAR 1 Feb. - Dua sahabat pada mulanya tergamam apabila Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara berjumlah 66 tahun setelah mereka mengaku bersalah atas 10 pertuduhan melakukan rompakan ke atas sembilan stesen minyak.

Abdullah Mat Daud, 25, dan Mohd. Azrul Aswaar Mohd. Shafie, 22, bagaimanapun bernasib baik apabila Hakim Norsharidah Awang memerintahkan kesemua hukuman tersebut berjalan secara serentak.

Ini bermakna tertuduh yang tidak bekerja dan berasal dari Pokok Sena dekat sini hanya perlu menjalani hukuman penjara 10 tahun bermula dari tarikh tangkapan di samping sebatan berjumlah 21 kali.

Secara keseluruhannya, Norsharidah mengenakan hukuman penjara antara tiga hingga 10 tahun bagi setiap pertuduhan.

Tertuduh mengaku melakukan rompakan berkumpulan sebanyak 10 kali dengan bersenjatakan parang dan pistol tiruan di beberapa stesen minyak antara 6 Jun hingga 1 Oktober 2010.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Azlena Hashim dan jurubahasa mahkamah mengambil masa kira-kira sejam 15 minit untuk membacakan pertuduhan, fakta kes dan mengemukakan 39 bahan bukti termasuk dokumen.

Selain itu pendakwa mengemukakan dua pucuk pistol tiruan, pisau, pelbagai nombor pendaftaran palsu, satu telefon bimbit, kemeja, seluar jean, beg galas dan topi keledar.

Tertuduh turut dibawa keluar untuk melihat tiga buah motosikal dan mengesahkan ia milik mereka.

Menurut fakta kes, mereka merompak dengan cara menakutkan juruwang sambil mengacukan parang atau pistol sebelum menyelongkar laci di kaunter. Hasil rompakan yang diperoleh antara RM200 hingga RM7,000.

Abdullah merayu hukuman ringan kerana menanggung keluarga dan seorang anak yang masih kecil.

Sementara Mohd. Azrul pula merayu agar hukumannya berjalan serentak kerana dia anak lelaki sulung dan akan berkahwin, namun terpaksa menangguhkan hasratnya itu.

Norsharidah mencelah sambil bertanya: ''Kamu buat kerja ini (rompak) sehingga terpaksa tangguh kahwin.''

Azlena pula memohon hukuman setimpal kerana perbuatan tertuduh mengacukan parang dan pistol mendatangkan ketakutan kepada ramai mangsa.

Norsharidah dalam penghakimannya berkata, tertuduh tidak bekerja sedangkan usia masih muda dan kini terpaksa meringkuk pula dalam penjara.

''Kamu boleh berubah. Jangan buat lagi, tiada jalan singkat untuk menjadi kaya,'' kata hakim memberikan peringatan kepada tertuduh.

Akhbar pernah melaporkan pada 18 Oktober 2010, polis menumpaskan geng samun stesen minyak yang terlibat dalam 19 kes di daerah Kota Setar dan Kubang Pasu.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment