Wednesday, December 29, 2010

Berlagak Alim

Berlagak alim tidak menjadi

KOTA TINGGI - Dua lelaki yang kononnya berlagak alim dengan memakai songkok ketika menjalankan kegiatan mencuri barangan dengan memecahkan cermin kereta akhirnya terbongkar selepas mereka ditahan polis pada 23 Disember lalu.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Osman Muhammad Sebot berkata, dalam kejadian jam 11.30 pagi itu, kedua-dua suspek berusia 20 dan 27 tahun itu ditahan selepas polis menerima maklumat daripada salah seorang mangsa.

Menurutnya, polis menerima aduan daripada seorang mangsa yang juga kakitangan kerajaan berikutan terdapat kesan pecah pada cermin sisi kiri hadapan kenderaan miliknya di Kompleks Bangunan Kerajaan Sultan Iskandar Jalan Tun Habab di sini.

“Episod kegiatan kumpulan ini berakhir selepas polis berjaya menghidu modus operandi kumpulan ini hasil maklumat orang awam dan pihak keselamatan serta mangsa itu sendiri.

“Mangsa yang bertugas di Kompleks Bangunan Kerajaan Sultan Iskandar Jalan Tun Habab di sini mengadu alat permainan PS 2 bernilai RM500 dalam keretanya didapati dicuri,” katanya kepada Sinar Harian.

Osman berkata, kumpulan yang dikenali sebagai geng pecah cermin kereta itu dipercayai mendalangi pelbagai siri perbuatan yang sama sebelum ini dengan berselindung disebalik identiti kumpulan itu.

“Sebelum ini pihak berkuasa hanya mendapat maklumat bahawa kumpulan pecah cermin kereta itu dipercayai menggunakan kereta Perodua Myvi berwarna hijau serta memakai songkok bagi mengaburi orang ramai.

Bagaimanapun, katanya, hasil siasatan polis mendapati beberapa kes pecah cermin kereta didalangi kumpulan terbabit yang bertindak mengenakan songkok agar kehadirannya tidak dicurigai orang awam.

“Maklumat itu turut menyatakan suspek utama memakai songkok ketika melakukan jenayah itu.

“Difahamkan suspek akan meletakan keretanya bersebelahan kereta mangsa sebelum mengenakan songkok sebelum bertindak memecahkan cermin kereta dengan menggunakan objek keras,” katanya.

Katanya, polis akhirnya berjaya mengesan suspek yang memandu kereta dan mereka disyaki ke arah Jalan Kampung Lukut Cina di sini sebelum kedua-dua mereka untuk tindakan lanjut.

Katanya, polis menerusi satu pasukan khas (task force) anti ragut pada 8 Disember lalu yang diketuai seorang pegawai berjaya menemui pelbagai peralatan termasuk sarung tangan berwarna oren dan kelabu bertulisan ‘Unisafe’, pemutar skru, plier, gunting besi dan pemotong besi.

Selain itu, polis turut merampas satu tin aluminium kecil berwarna biru yang berisi sembilan peket dadah dipercayai syabu.

Katanya, kedua-dua suspek direman hingga 29 Disember dan disiasat �mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan dan siasatan lanjut dijalankan bersabit kemungkinan suspek terlibat dengan jenayah lain.

No comments:

Post a Comment