Thursday, August 25, 2011

telefon pintar melaporkan jenayah



Waktu Solat
Laporan Cuaca
Berita Utama
Dalam Negeri
Wilayah
Laporan Khas
Parlimen
Politik
Luar Negara
Sukan
Bisnes
Mahkamah
Jenayah
Agama
Keluarga
Hiburan
Rancangan TV
Feminin
Pendidikan
Sains & Teknologi
Agrobiz
Kesihatan
S3
Polis & Tentera
Sastera
Rencana
Cuit
Selak
Awang Selamat
Kolumnis
Forum
Classifieds
Utusan Airtime
Portal Pendidikan
Kosmo! Online
Mangga Online
Saji Online
MyBooks
Kareer
Utusan Karya
Laman Xtive
Liga M 2010
PRK 2010
UMNO 2010
Sharlinie
Salam Perantauan
JENAYAH
Aplikasi telefon pintar cegah jenayah dilancar

SHAH ALAM 24 Ogos - Polis Selangor hari ini melancarkan aplikasi telefon pintar yang pertama seumpamanya di dunia bagi membolehkan orang ramai meminta bantuan pasukan itu ketika berada dalam situasi mencemaskan.

Melalui aplikasi ini, polis yang menerima laporan sebaik sahaja dimaklumkan menerusi aplikasi itu akan mengambil tindakan segera bagi membantu orang ramai.

Ketua Polis negeri, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, kaedah ini juga lebih selamat apabila tidak ada sebarang perbualan perlu dirakamkan.

Sebaliknya, kata beliau, orang ramai yang berada dalam kecemasan, hanya perlu menekan butang yang terdapat pada telefon pintar mereka.

"Pusat kawalan kita akan terus dimaklumkan mengenai laporan tersebut dan kedudukan serta lokasi pengadu boleh dikesan dengan hanya berpandukan Sistem Pengesanan Global (GPS) pada telefon pintar tersebut," katanya kepada pemberita selepas melancarkan aplikasi 'Mydistress' di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini hari ini.

Tun Hisan berkata, sebagai permulaan, pusat kawalan yang akan memantau segala aduan melalui aplikasi itu ditempatkan di lapan daerah iaitu Subang Jaya, Petaling Jaya, Shah Alam, Gombak, Kajang, Klang, Serdang dan Ampang.

"Semua daerah ini dipilih kerana ia merupakan penyumbang terbesar kepada kadar jenayah di negeri ini iaitu sebanyak 73 peratus," katanya.

Tun Hisan berkata, aplikasi yang dibangunkan sejak lebih setahun lalu itu boleh digunakan di semua telefon pintar seperti BlackBerry, iPhone, Samsung Galaxy, Nokia dan lain-lain.

Justeru, beliau menyeru orang ramai supaya memuat naik aplikasi telefon pintar berkenaan yang boleh didapati di laman web beralamat http://mydistress.com.

No comments:

Post a Comment