Wednesday, August 17, 2011

mencabul kena sebat

Cabul remaja bawah umur: Pemuda dijel, sebat, denda

KUANTAN 16 Ogos – Seorang pemuda dihukum penjara 12 bulan dan didenda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini setelah mengaku bersalah mencabul seorang gadis bawah umur, Isnin lalu.

Ermi Erzanee Abdul Rashid, 19, dari Taman Balok Jaya di sini turut dikenakan hukuman dua kali sebatan oleh Majistret Rini Triany Muhammad Ali.

Dia mengaku menggunakan kekerasan jenayah ke atas remaja berusia 14 tahun itu dengan tujuan mencabul kehormatan mangsa kira-kira pukul 4.30 pagi di Pantai Pelindung, Beserah di sini.

Pendakwaan dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Amalina Zainal Mokhtar mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebatan, atau mana-mana dua daripada hukuman itu.

Sementara itu, Rini Triany menetapkan 12 September ini bagi tarikh menjatuhkan hukuman ke atas seorang remaja berusia 16 tahun yang didakwa merogol mangsa yang sama.

Beliau menangguhkan hukuman ke atas tertuduh yang mengaku merogol mangsa pada masa, tarikh dan tempat yang sama, sementara menunggu laporan akhlak tertuduh siap disediakan.

Tertuduh yang menetap di Kampung Batu Hitam dibenarkan diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(2) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak kurang enam tahun dan tidak lebih 20 tahun serta sebatan.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment