Saturday, April 14, 2012

percaya emel lesap 5 ribu

ARKIB : 13/04/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 1
Lesap RM5,000 gara-gara percaya e-mel palsu

MIRI 12 April - Seorang wanita kerugian RM5,000 gara-gara mempercayai satu e-mel yang mendakwa akaunnya di sebuah bank bakal dibekukan jika tidak dikemas kini.

Mangsa yang bekerja sebagai koordinator jualan di sebuah syarikat di sini membuka pautan dalam e-mel tersebut dan mengemas kini maklumat peribadinya pada Isnin lalu sebagaimana yang diminta tanpa mengesyaki sesuatu.

Sumber polis berkata, mangsa yang berusia 44 tahun hanya menyedari wang simpanannya dipindahkan ke akaun lain setelah menerima panggilan daripada pihak bank memaklumkan rekod transaksi akaunnya.

"Laman web yang digunakan untuk melakukan penipuan itu adalah sama dengan laman web rasmi bank tempat mangsa menyimpan duit sehingga dia tidak mengesyaki apa-apa.

"Tetapi setelah mengemaskini maklumat peribadi seperti yang diarahkan, mangsa menerima panggilan daripada pihak bank bahawa sejumlah wang miliknya telah dipindahkan," katanya.

Menyedari dirinya tertipu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Pusat Miri pada hari sama untuk tindakan lanjut.

Sementara itu Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mun Kock Keong ketika ditemui pemberita pada kempen derma darah di Dewan Persatuan Keluarga Polis Miri hari ini mengesahkan menerima laporan daripada mangsa.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah percaya dengan e-mel daripada pihak yang tidak dikenali dan menyarankan pengesahan dibuat dengan pihak bank jika maklumat diterima adalah meragukan.

"Orang ramai tidak sepatutnya percaya dengan perkara seperti itu terutama yang melibatkan komunikasi menerusi telefon atau Internet.

"Ia kebiasaannya dilakukan oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi mencari mangsa yang mudah percaya dengan mereka," katanya.

No comments:

Post a Comment