Thursday, April 12, 2012

jual no ekor 13 ribu

Penangan nombor ekor
Wartawan Sinar Harian
12 April 2012
Penangan nombor ekor
SEGAMAT - Tindakan seorang warga emas yang mempercayai kata-kata seorang warga asing menjual tiket nombor ekor yang dikatakan memenangi wang bernilai RM130,000 akhirnya mengundang padah.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superitendan M Anuar Ismail berkata, mangsa telah diperdayakan suspek apabila diberitahu tiket nombor ekor itu yang dibelinya dengan harga RM55 memenangi wang sejumlah RM130,000.

“Setelah memujuk rayu mangsa dan menyatakan wang jualan tiket itu akan digunakan untuk menampung kos rawatan kakaknya yang dimasukkan ke Hospital Segamat kerana sakit mahu bersalin, akhirnya mangsa bersetuju membeli tiket berkenaan dengan harga RM13,000,” katanya.

Tambahnya, warga emas yang berumur 66 tahun terpaksa membayar RM13,000 untuk tiket terbabit dan apabila dia mahu menuntut hadiah yang dijanjikan, dia diberitahu pemilik kedai tiket nombor ekor yang dimilikinya adalah palsu.

Mangsa yang kecewa kerana kehilangan wang yang banyak kerana ditipu warga asing itu segera membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Segamat.

“Kejadian yang menimpa mangsa berlaku di salah sebuah bank di kawasan Labis pada 14 Mac lalu dan suspek warga asing yang terbabit dalam kes berkenaan dipercayai berumur lingkungan 30an,” katanya.

M Anuar turut mengingatkan orang ramai agar tidak mudah percaya dengan tipu helah individu yang datang untuk menawarkan apa apa jenis keuntungan sekiranya meragukan.

“Kes penipuan sebegini boleh dijadikan iktibar supaya masyarakat lebih berhati-hati apabila menjalankan urusan dengan individu yang mereka tidak dikenali mereka,”katanya.

No comments:

Post a Comment