Sunday, February 12, 2012

bawa dadah

4 lelaki, seorang wanita ditahan

Oleh ALI MAHMOOD
utusanktn@gmail.com

RAUB 11 Feb. - Polis menahan empat lelaki dan seorang wanita serta merampas dadah bernilai RM318,000 dalam sebuah kenderaan pada satu sekatan jalan raya dekat simpang masuk ke Felda Krau di bandar ini kelmarin.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Wan Mohd. Samsudin Wan Osman (gambar) berkata, dalam operasi pukul 2.10 pagi itu, dadah tersebut dijumpai tersorok di beberapa bahagian dalam kenderaan semasa ditahan dalam Operasi Tapis.

Menurutnya, setelah melakukan pemeriksaan, polis menemui 1,400 pil ekstasi seberat 440.7 gram, syabu 304 gram dan pil Eramin 5 5 seberat 104 gram.

"Empat lelaki dan seorang wanita berusia antara 23 dan 31 tahun ditahan selepas mendapati kenderaan yang mereka naiki membawa dadah terbabit.

"Kes itu disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh membawa hukuman mandatori gantung sampai mati jika disabitkan kesalahan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut beliau, tangkapan itu merupakan kejayaan pertama polis Raub tahun ini dan siasatan awal mendapati suspek terlibat membawa dadah berkenaan daripada Kuala Lumpur untuk pasaran ke negara jiran.

Wan Mohd. Samsudin memberitahu, siasatan juga mendapati kesemua suspek sudah terlibat tiga kali melakukan jenayah sama.

Katanya, keputusan ujian saringan air kencing mendapati empat daripada mereka positif dadah jenis methamphetamine.

"Dua daripada suspek berkenaan pernah menjalani hukuman langkah-langkah pencegahan khas (LLPK) termasuk salah seorang daripadanya baru sahaja tamat tempoh LLPK bermula pada tahun 2009-2011.

"Daerah Raub menjadi laluan bagi perlakuan jenayah merentasi sempadan dengan membawa barangan yang menyalahi undang-undang terutama penghantaran ke Kelantan atau Thailand," katanya.

Katanya, kesemua suspek ditahan reman seminggu di Balai Polis Raub untuk siasatan lanj

No comments:

Post a Comment