Friday, July 8, 2011

Cikgu Trauma

‘Saya trauma jadi tahanan’

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

MUAR: “Saya trauma,” kata guru, Noraza Mohd Shah, 23, yang menjadi tahanan selama enam jam oleh seorang lelaki dipercayai kurang siuman di Pusat Jagaan Kanak-kanak SeriKids dekat Taman Cemerlang, Sungai Abong, semalam.

Guru itu yang baru memulakan tugas di tadika berkenaan tujuh bulan lalu berkata, dia trauma dengan kejadian itu dan mahu mengambil cuti panjang bagi menenangkan fikiran.


Menceritakan detik cemas itu, Noraza berkata, suspek seorang baik hati serta bijak mengatur strategi termasuk menyuruh semua berada dalam premis berkenaan menyebarkan berita kononnya ada seorang kanak-kanak dibunuh.

“Dia beberapa kali meminta kami membunuhnya menggunakan sebatang tukul besi yang diubahsuai.


“Bagaimanapun kami tidak sampai hati kerana dia terlalu baik serta berjanji tidak menggunakan kekerasan terhadap kanak-kanak yang ditahan,” katanya yang ditemui di Perkarangan Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) selepas menjalani rawatan sebagai pesakit luar. Noraza berkata, suspek berkali-kali meminta guru dalam pusat berkenaan membunuhnya dan dia meminta sepucuk pistol daripada polis agar mudah digunakan membunuh diri.


Ditanya mengenai keadaan kanak-kanak sepanjang kejadian, Noraza berkata sebahagian besar murid menjalani pembelajaran kelas seni di tingkat bawah manakala selebihnya berada di bilik di tingkat atas banglo dua tingkat itu. “Bagi mengelak suasana panik dan bising, suspek menyuruh kami menidurkan kanak-kanak sebelum mengikat semua guru termasuk saya menggunakan wayar telefon. “Selain bersikap lembut, lelaki berkenaan mendukung seorang budak untuk ke tandas dalam keadaan tenang, malah kami dibenarkan ke tandas sesuka hati tanpa kawalan,” katanya.

Menurutnya, suspek hanya agresif dengan menampar muka Pembantu Pengetuanya, Khoo Choon Ben, 50, kerana cuba memaklumkan perkara itu kepada salah seorang ibu yang terlewat tiba di pusat jagaan berkenaan.

No comments:

Post a Comment