Sunday, September 19, 2010

Tipu Guna Face Book

Geng Afrika dicekup salah guna Internet

BATU PAHAT 18 Sept. - Wanita tempatan kini dikesan bersubahat dengan penyangak dari benua Afrika untuk menipu mangsa di daerah ini dengan menyalahgunakan kemudahan Internet termasuk menerusi laman sosial Facebook.

Suspek yang terdiri daripada dua wanita tempatan, seorang perempuan warga Bostwana dan seorang lelaki Nigeria berusia dalam lingkungan 22 hingga 29 tahun bagaimanapun berjaya dicekup oleh pihak berkuasa.

Ketua Polis Daerah Kluang, Asisten Komisioner Mohd. Fawzi Arsyad berkata, salah seorang mangsa yang merupakan ahli perniagaan wanita berusia 33 tahun kerugian RM81,000 setelah diperdaya oleh suspek yang dikenali menerusi Facebook.

Katanya, mangsa menempah barangan berharga menerusi Internet dan dimaklumkan suspek sendiri akan menghantar barangan itu kepadanya.

Bagaimanapun, katanya, suspek kemudiannya menghubungi mangsa dan memberitahu dia kononnya telah ditahan oleh pihak Imigresen kerana membawa barangan tersebut bersama wang tunai dalam jumlah yang terlalu banyak.

"Selepas itu, suspek akan memperdayakan mangsa dengan memintanya supaya berhubung dengan sindiket yang menyamar sebagai pegawai Imigresen untuk mengesahkan yang suspek telah ditahan.

"Mangsa kemudiannya diminta untuk memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun milik orang tempatan yang telah diberikan bagi mendapatkan barangan yang ditempah," katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Difahamkan, wanita tempatan yang ditahan itu menyamar sebagai pegawai Imigresen dan memberikan nombor akaun bank bagi memperdayakan mangsa.

Mohd. Fawzi berkata, pihaknya yakin dapat menyelesaikan sekurang-kurangnya tiga kes penipuan seperti itu dengan tertangkapnya empat suspek tersebut.

Beliau turut meminta orang ramai agar mendapatkan nasihat polis sekiranya turut mengalami atau ditawarkan untuk berurus niaga seperti dalam modus operandi sindiket itu.

No comments:

Post a Comment