Saturday, September 18, 2010

Jangan Bawa Beg Orang

Usah terpedaya individu minta bawa beg


2010/09/18

KUALA LUMPUR: Orang ramai diingatkan supaya tidak mudah terpedaya permintaan sesetengah pihak yang mahu mereka membawa beg atau bungkusan ke destinasi tertentu supaya tidak menjadi mangsa penipuan sindiket pengedaran dadah.

Ini kerana sindiket terbabit bertindak menangguk di air keruh bagi memperdaya orang ramai untuk membawa bungkusan yang dikhuatiri mengandungi dadah. Ketua Bahagian Narkotik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang, berkata taktik itu dikesan berlaku di perhentian bas, stesen kereta api dan lapangan terbang sejak beberapa tahun lalu.

“Taktik itu sering diguna pengedar dadah terutama ketika orang ramai sibuk untuk ke destinasi masing-masing terutama ketika musim perayaan. Oleh itu, kami memerlukan kerjasama masyarakat supaya tidak membawa beg kepunyaan orang lain yang tidak dikenali atau menumpangkan barang yang mencurigakan,” katanya.


Menurutnya, pengedar dan pembekal akan meletakkan beg atau bungkusan mengandungi dadah di dalam bas, kawasan bagasi kereta api atau menumpang beg orang lain di lapangan terbang. “Kebiasaannya, sindiket terbabit akan membuat helah kononnya tidak dapat pulang kerana kehabisan tiket atau terlewat mengepos barangan kononnya hadiah untuk ahli keluarga sedangkan di dalam bungkusan itu disembunyikan dadah,” katanya.

No comments:

Post a Comment