Wednesday, September 8, 2010

Bukan Hadiah Lumayan Tapi Rugi Lumayan

Sindiket tawar hadiah lumayan tumpas


2010/09/08

KUALA LUMPUR: Satu sindiket yang aktif menghubungi telefon bimbit mangsa dengan menyatakan mereka memenangi hadiah lumayan sebelum mengarahkan mangsa memasukkan wang ke dalam satu akaun bagi membolehkan hadiah berkenaan dituntut tumpas dengan penahanan empat lelaki di Negeri Sembilan, 1 September lalu.

Sindiket yang dianggotai empat lelaki warga tempatan berusia 26 hingga 30 tahun itu ditahan di sebuah rumah di Negeri Sembilan sebaik memperdaya seorang ahli perniagaan membabitkan kerugian kira-kira RM130,000.

Modus operandi sindiket itu cukup mudah iaitu dengan menghubungi telefon bimbit mangsa dan menyatakan mereka memenangi hadiah lumayan termasuk wang tunai.


Sebelum mendapatkan hadiah itu, mangsa akan disyaratkan memasukkan wang ke dalam akaun yang diberikan ahli sindiket terbabit. Sebaik mendapat wang itu, mereka akan melarikan diri.


Ketua Penolong Pengarah Operasi Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa, berkata sindiket terbabit menyasarkan mangsa berusia 30-an hingga 70-an.


Katanya, pihaknya sebelum ini menerima laporan seorang mangsa dari Negeri Sembilan mendakwa ditipu sindiket terbabit apabila mangsa menerima panggilan daripada seorang wanita mengatakan memenangi hadiah loteri bernilai jutaan ringgit.

No comments:

Post a Comment