Tuesday, April 30, 2013

cinta dgn mat gelap rugi juta2

Cinta beracun warga Afrika


SYED ISMAIL (kiri) menunjukkan barangan rampasan daripada sindiket Love Scam yang tumpas pada sidang akhbar di Bukit Aman semalam.


KUALA LUMPUR - Polis menumpaskan sindiket penipuan internet Love Scam yang dikendalikan 14 lelaki warga Afrika selepas tiga wanita warga China kerugian hampir RM9.5 juta selepas masing-masing terjerat dengan ayat-ayat cinta ahli sindiket itu pada Disember tahun lalu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata, kesemua suspek yang berumur antara 25 dan 33 tahun ditahan dalam serbuan berasingan di empat buah premis di Taman Mutiara Indah, Puchong pada Jumaat lalu.
Menurut beliau, ketiga-tiga mangsa yang menetap di China itu mendakwa, mereka berkenalan dengan ahli sindiket itu melalui laman sosial Yahoo Messenger yang menggunakan nama samaran Goodman.
"Setiap mangsa terpedaya dengan ayat-ayat cinta suspek-suspek itu yang kemudian turut berjanji akan memberi emas atau berlian kepada mangsa-mangsanya.
"Salah seorang mangsa membuat transaksi sebanyak RM4.5 juta ke dalam akaun bank tempatan milik seorang warga tempatan manakala dua lagi mangsa turut membuat transaksi wang masing-masing kepada ahli sindiket yang menggoda mereka," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini semalam.

No comments:

Post a Comment