Saturday, June 23, 2012

tipu haji

Warga emas tertipu pakej haji
Wartawan Sinar Harian
23 Jun 2012
Warga emas tertipu pakej haji
Deris (kanan) juga membuat laporan polis yang dipegang Sulaiman apabila mereka didakwa ditipu seorang lelaki.
TUMPAT – Hasrat 35 bakal haji untuk ke Mekah tahun ini, mungkin tidak kesampaian selepas terpedaya dengan penipuan seorang lelaki yang menawarkan pakej haji sehingga kerugian lebih RM350,000.

Wang itu diserahkan kepada lelaki terbabit pada awal tahun 2010 lagi, namun sehingga kini mereka belum bertolak ke Mekah selepas beberapa kali ditangguhkan atas pelbagai alasan.
Seorang mangsa, Muhammad Ali, 70, merupakan guru Pondok Berangan berkata, dia sedih dengan apa yang berlaku kerana kebanyakan mangsa yang didakwa tertipu ini adalah anak muridnya yang sudah lanjut usia.

“Ada anak murid saya sanggup mengeluarkan wang dari Tabung Haji semata–mata untuk mengerjakan haji bersama saya melalui pakej haji lelaki tersebut dengan sebuah syarikat yang beroperasi di Selangor.

“Bila dah tertangguh beberapa kali, saya rasa tidak sedap hati sehingga sebahagian daripada kami membuat laporan polis kerana mengesyaki kami sudah ditipu lelaki tersebut,” katanya yang turut tertipu dan kerugian RM11,000.

Muhammad berkata, lelaki itu sering berkunjung ke pondok itu, namun sejak beberapa kali tertangguh ibadah haji , dia terus tidak menjejaki kakinya di pondok itu lagi.

Selain pelajar pondok, turut tertipu adalah ahli keluarga Muhammad sendiri dan juga beberapa orang warga emas dari Kuala Krai dan Pasir Puteh serta dari Kampung Padang Tembesu, Tumpat.

Jual tanah pusaka

SEORANG lagi mangsa, Sulaiman Mohamad, 85, berkata, ini adalah ibadah haji yang pertama dalam hidupnya dan kerana ingin segera ke Mekah dia sanggup menjual tanah pusakanya.

“Sebanyak RM12,500 duit hasil jual tanah ini saya bayar kepada lelaki tersebut untuk pakej haji dengannya.

“Duit itu sebelum ini saya simpan di dalam Tabung Haji, tetapi kerana mahu segera ke Mekah, saya keluarkan kesemua duit itu.

“Lagipun saya teruja untuk pergi bersama dengan kawan–kawan yang belajar di pondok ini serta dengan guru pondok, Muhammad,” katanya.

Menurutnya, dia khuatir dengan usianya yang semakin lanjut, kemungkinan dia tidak sempat mengerjakan haji sekiranya pakej haji melalui lelaki itu ditangguhkan lagi tahun ini.

“Saya akan buat laporan polis pada Ahad ini dan ramai lagi kawan yang senasib akan membuat laporan polis berhubung penipuan tersebut,” katanya.

Keluar duit dari Tabung Haji

BAGI Deris Seman, 75, berkata, dia juga sanggup mengeluarkan duit dari Tabung Haji untuk mengikuti pakej haji melalui lelaki itu kerana ingin berangkat cepat ke Mekah.

“Kalau melalui Tabung Haji, saya dijangka dapat menunaikan haji lima tahun lagi. “Saya kerugian RM12,000 apabila menyerahkan wang kepada lelaki tersebut pada awal tahun 2010 lagi dan akan berangkat ke Tanah Suci pada tahun 2011,” katanya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Tumpat, Superitendan Khalid Munap mengesahkan menerima satu laporan berhubung kejadian tersebut.

“Kes ini disiasat oleh Bahagian Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan,” katanya.

No comments:

Post a Comment