Wednesday, May 4, 2011

Curi Besi Besar-Besaran


Sindiket curi besi tumpas

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my


ANGGOTA polis memeriksa besi landasan kereta api yang dicuri sekumpulan lelaki di Petaling Jaya, semalam.

PETALING JAYA 3 Mei - Sekumpulan 26 lelaki termasuk 19 warga asing dicekup ketika sedang leka mencuri besi di sebuah landasan kereta api berhampiran Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, dekat sini kelmarin.

Kesemua mereka daripada sebuah sindiket sebelum ini pernah mencuri lebih 400 meter besi landasan kereta api di Selangor bernilai jutaan ringgit.

Dalam kejadian pukul 5.30 petang itu, mereka hanya mampu tergamam dan tidak sempat melarikan diri apabila lokasi terbabit diserbu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, serbuan dilakukan anggota dan pegawai dari Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Kontinjen Selangor selepas mendapat maklumat awam.

Menurutnya, kegiatan jenayah secara besar-besaran berkenaan dilakukan kerana landasan yang ditinggalkan sejak beberapa tahun itu tidak dilalui oleh orang awam.

"Ketika diserbu kesemua mereka sedang sibuk mengeluarkan baki besi landasan kereta api berkenaan. Polis turut merampas alat pemotong besi, sebuah lori dan jengkaut yang dipercayai digunakan untuk kerja-kerja mencuri besi," katanya kepada pemberita di lokasi serbuan di sini, hari ini.

Beliau menambah, sindiket tersebut yang aktif sejak setahun lalu dipercayai menjadikan hari cuti sebagai waktu untuk mencuri dalam skala besar menggunakan tenaga kerja tambahan.

"Polis kini sedang mengesan kedai-kedai barangan lusuh yang menjadi tempat penjualan besi tersebut. Kesemua suspek akan disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan," ujarnya.

Katanya, siasatan turut dibantu oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment