Wednesday, May 4, 2011

`Air Liur` Copy Dari Blog Bersama Mazidul

Rabu, Mei 04, 2011
Sluuuuuuurp! Air Liur Warga Nigeria Dan Lombok Sedap?
Hidup Lombok! Hidup Lombok! Hidup Lombok!

Barangkali begitu bunyi teriakan warga Lombok, Indonesia, setakat ini berjaya memujuk sekaligus memperdaya ramai wanita Malaysia untuk mengikut mereka pulang ke negara asal.

Sedang kisah sebilangan wanita dan lelaki Malaysia ditipu menggunakan medium internet mengakibatkan kerugian mencecah 1 bilion ringgit giat dibongkar 999 dengan kerjasama Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, kes wanita diperdaya warga Lombok pula bagai tidak bernoktah.

Beza ketara, wang ratusan ribu ringgit diserahkan wanita Malaysia kepada warga Nigeria manakala jiwa dan raga mereka gadaikan untuk lelaki Lombok.

Terbaru, wanita berusia 51 tahun dilapor menyerahkan secara berperingkat RM70,000 kepada suspek lelaki Nigeria mendakwa berkhidmat dengan Petronas. Mangsa, menyedari tertipu telah membuat laporan polis pada petang 3 Mei lalu.

Jam 5 pagi, hari sama, janda beranak tiga, Harlizah Ibrahim, 36 tahun, berasal dari Terengganu selamat pulang ke Malaysia setelah lebih 2 tahun menderita tinggal bersama suaminya, lelaki Lombok.

Harlizah mendakwa dipujuk lelaki terbabit untuk melarikan diri ke Indonesia sebelum mengahwininya. Dia kembali ke tanah air bersama anak berusia 13 bulan, hasil perkongsian hidup dengan lelaki Lombok terbabit.

"Kepada gadis bercinta dengan lelaki warga asing, elok hentikan kerana banyak susahnya, saya telah tempuh"

Begitu lebih kurang kenyataan Harlizah disiarkan Buletin Utama TV3 malam semalam.

Menggunakan sebelah mata sekalipun saya mampu menulis ringkasan skrip kehidupan wanita pernah melarikan diri bersama lelaki Lombok.

Mereka bertemu di Malaysia, gadis atau wanita tempatan terbabit jatuh cinta berikutan pujuk rayu lelaki Lombok dan kemudian bersama melintasi sempadan negara untuk pulang ke kampung kelahiran pasangan mereka. Tidak lama menetap di negara asing, mangsa kemudian menyedari kehidupan ditempuh tidak semanis dijanjikan pasangan sebelumnya. Miskin, hidup melarat dan terpaksa membanting tulang empat kerat untuk menyara kehidupan di Indonesia. Terseksa, mereka akhirnya membuat keputusan cuba pulang ke tanahair. Sebilangan berjaya manakala segelintir lagi dipercayai tidak.

Terkini, ibu dan ayah Azhlina Azmi, 23 tahun di Machang, Kelantan merayu anak mereka dibawa pulang ke Malaysia. Azhlina, bekas pekerja kilang papan di Padang Tengku, Pahang didakwa dilarikan lelaki Lombok, Salleh, kini dipercayai menetap di Desa Kebun Agung Rantau Pulung, Balik Papan, Kalimantan Timur sejak 3 tahun lalu.

Salleh, pekerja kilang sama manakala Azhlina, akauntan.

Ya, dia akauntan.

Salleh kini dikatakan bekerja di ladang kelapa sawit dengan pendapatan harian RM15 dan Azhlina kini bergelar ibu, bertugas sebagai pengasuh kanak-kanak.

Kalau dilihat, ramai warga Indonesia berhijrah ke negara ini berkhidmat sebagai pengasuh anak warga tempatan tetapi senario dialami Azhlina sebaliknya.

Saya melihat kekuatan daya pujuk warga Nigeria dan Lombok hampir sama. Bezanya, lelaki Nigeria hanya berminat mengikis wang wanita tempatan kesunyian. Lelaki Lombok pula mengheret wanita Malaysia ke negara mereka dan kemudian dihidangkan dengan kehidupan daif.

Ringkasnya, warga asing terbabit berjaya mengumpan sekaligus menipu wanita tempatan hanya menggunakan kata-kata manis.

Tiada modal lain kecuali air liur.

Syabas!

Jika kita amati, kes penipuan terbabit berlaku berulang kali. Terfikir, tidakkah mangsa terbabit pernah terbaca di akhbar berhubung bahana menimpa mangsa sebelum mereka? Jika tidak berpeluang membaca akhbar sekalipun, tidakkah mereka pernah mendapat perkhabaran berhubung tipu helah warga asing terbabit melalui paparan berita televisyen?

Mustahil tidak pernah.

... jadi mengapakah kes terbabit masih terus berlaku?
Nukilan Mazidul Akmal Sidik Jam 3:57 AM 0 komen

No comments:

Post a Comment