Saturday, April 2, 2011

Skim Cepat Kaya

Hati-hati skim cepat kaya - Yahya Hussin

MONG Dagang (tiga dari kiri) menyampaikan peruntukan kepada wakil Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Rumah Melunggang dan Rumah Ayok di Sri Aman, kelmarin.

KOTA KINABALU 1 April - Kakitangan kerajaan dan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) dikenal pasti sebagai sasaran aktiviti skim cepat kaya menggunakan syarikat kerjasama atau koperasi.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin berkata, taktik pihak berkenaan dikesan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) berdasarkan aduan dan siasatan suruhanjaya terbabit pada tahun lepas.

"Kegiatan skim cepat kaya itu menggunakan koperasi sebagai modus operandi bagi mengaburi mata masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Taklimat Peraturan-Peraturan dan Garis Panduan Penyeliaan Koperasi di Hotel Promenade, di sini hari ini.

Yahya yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri itu berkata, antara skim pelaburan yang diuar-uarkan ialah perladangan, perhotelan dan produk kesihatan.

Beliau memberitahu, sebanyak enam koperasi telah disenaraihitamkan pada tahun lepas atas pelbagai kesalahan, dipercayai berunsurkan aktiviti skim cepat kaya di seluruh negara.

"Saya difahamkan sekurangkurangnya enam buah koperasi telah diheret ke muka pengadilan dan tindakan telah dikenakan kepada mereka yang bertanggungjawab," ujarnya.

Ditanya mengenai status aktiviti skim tersebut di Sabah, Yahya menolak kemungkinan bahawa modus operandi skim itu dijalankan menggunakan cara jualan secara langsung (MLM).

"Ini kerana ada MLM dijalankan secara sah, malah pihak SKM masih menyiasat perkara ini. Tetapi, kita amat bertegas kepada sesiapa terlibat dengan aktiviti salah itu akan dikenakan tindakan undang-undang," katanya.

No comments:

Post a Comment