Sunday, October 23, 2011

tangani segera tipu internet

Tangani penipuan menerusi Internet

KUALA LUMPUR 22 Okt. - Beberapa persatuan pengguna hari ini mendesak pihak berkuasa segera menangani kes penipuan menerusi Internet yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini.

Setiausaha Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhammad Shaani Abdullah berkata, antara langkah segera yang boleh diambil ialah dengan menyahaktifkan laman web jual beli yang merekodkan aduan tinggi kes penipuan daripada pengguna.

"Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) harus bekerjasama membanteras perkara ini," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas statistik PDRM berhubung kes penipuan menerusi Internet yang semakin meningkat dengan kerugian mencecah lebih RM2.9 juta.

Kata Muhammad Shaani, selain pihak berkuasa, pengguna dinasihatkan supaya lebih berwaspada dan tidak terlalu mudah terpengaruh dengan tawaran murah.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang Jaya dan Shah Alam (Cassa), Datuk Dr. Jacob George menyokong tindakan menyahaktifkan laman web yang didapati melakukan jualan meragukan.

"Kalau PDRM mahu menangkap penipu yang menipu pengguna, ia sukar sama sekali kerana tiada maklumat betul dalam Internet.

"Dengan menyahaktifkan laman web yang mempunyai aduan penipuan tinggi, pastinya ia dapat menyelamatkan hak pengguna dan secara langsung kes seumpama itu akan berkurangan," katanya.

Jelasnya, persatuan itu menerima lebih 70 aduan berkaitan kes penipuan Internet dalam tempoh sebulan.

No comments:

Post a Comment