Tuesday, September 11, 2012

mat hitam menipu

Didakwa tipu RM200,000

Oleh Yusmawati Mhd Yusof
yusmawati@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
MELAKA: Seorang pelajar wanita tempatan bersama rakan lelakinya warga Nigeria dihadapkan ke Mahkamah Seksyen di sini, semalam, atas tiga pertuduhan menipu seorang wanita membabitkan kerugian RM200,000 Jun lalu.
Bagaimanapun, kedua-dua tertuduh, Siti Elfina Azyze Ezami Azyze, 23, dari Taman Melawati, Kuala Lumpur, dan Fred Ajiri Okpeva, 27, dari Selangor mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Zaharah Hussain.

Mengikut pertuduhan pertama, mereka didakwa bersama seorang yang masih bebas menipu Teresa Fernandez, 56, dengan memperdayakannya bagi menyerahkan wang RM19,000 dengan memasukkannya ke dalam akaun AmBank.
Bagi pertuduhan kedua, mereka didakwa bersama seorang yang masih bebas menipu mangsa sama dengan memperdayakannya bagi menyerahkan wang RM77,227.96 dengan cara memasukkannya ke dalam akaun AmBank.

Kedua-dua kesalahan itu dilakukan tertuduh di RHB Bank, Jalan Melaka Raya, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi masing-masing pada 1 dan 5 Jun lalu.

Bagi pertuduhan ketiga, mereka didakwa bersama seorang yang masih bebas menipu mangsa sama dengan memperdayakannya bagi menyerahkan wang RM85,000 dengan cara memasukkannya ke dalam akaun AmBank di AmBank, Jalan Melaka Raya, pada jam 11.46 pagi, 7 Jun lalu.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 420/109 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan sebat serta denda jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin, mencadangkan kepada mahkamah supaya Siti Elfina Azyze diikat jamin RM100,000 bagi ketiga-tiga pertuduhan, manakala tiada jaminan ditawarkan kepada Fred.
Bagaimanapun, katanya, pihaknya mencadangkan ikat jamin RM150,000 dengan dua penjamin warga Malaysia kepada Fred dengan syarat tambahan pasportnya disimpan mahkamah dan melaporkan diri di balai polis berhampiran.

Peguam M Tharuma Ratnam yang mewakili Siti Elfina Azyze memohon jaminan terhadap anak guamnya diringankan dengan alasan tertuduh masih menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di ibu negara.

Dalam pada itu, peguam Krishnan Papoo yang mewakili Fred memohon jaminan diringankan kerana anak guamnya juga menuntut di IPTS dan bapanya hanya bekerja sebagai kakitangan kerajaan di Nigeria serta tidak mampu membayar jaminan yang terlalu tinggi.

No comments:

Post a Comment